Tököli HÉV története

Ráckevei HÉV, a mi Hévünk

Ne ítéljen meg senki, ha a HÉV-et szeretem. Apám is több évig vezette, nagyon szerette és a HÉV még most is megy, pedig ő már nagyon régen, 1983 óta a másvilágon vezeti a villamost és a HÉV-et. Magam közel 50 évet utaztam rajta, Tököl és Budapest között. Ha az egyenlítő körül menne, azt 14 –szer körbejártam volna, ha időben mérem, 4 évet ültem a szerelvényeken. Hogy mennyire fontos és még ma is milyen pontos, azt csak az tudja, aki naponta igénybe veszi. A HÉV kapu Tökölről, főleg azoknak, akik nem rendelkeznek saját autóval.

Legyen itt egy kis történelem.

A mi HÉV-ünk:

hév2

A közlekedés 1887. augusztus 7-én indult meg a Ráckevei HÉV vonalán. Kezdetben 9,7 km hosszan, Közvágóhídtól Soroksárig. A szerelvényeket a MÁV Gépgyár által gyártott kéttengelyes gőzmozdonyok húzták. Az év végére, november 24-re, már Dunaharasztiig közlekedett. 1891-re a HÉV-járatok már Ráckevéig közlekedtek. 1938-tól megkezdődött a villamosítás, amely teljes hosszra 1976-ban fejeződött be.

A Weiss Manfréd gyár az 1890-es években települt ki a Csepel-szigetre. A csepeli gyártelep teherforgalmi kiszolgálására kiépített 4,8 km hosszú iparvágányt. 1911. december 9-én adták át a forgalomnak. Pestszenterzsébet, a régi Erzsébet falva állomásról kiágazó csepeli szárnyvonalon a személyszállítás 1912-től indult meg.

Valamikor Tökölről reggel 5 óra körül indult a vonat közvetlenül Csepelre és délután 17 óra körüli az időpontra érkezett vissza.  Így a Tökölieknek, akik akkor szép számmal dolgoztak Csepelen, nem kellett átszállni.

Dunaharaszti–Szigetszentmiklós vonalszakaszt 1938-ban, a Szigetszentmiklós–Szigetszentmiklós Gyártelep vonalszakaszt 1943-ban állították villamos üzeműre. A második világháború alatt Tökölön épült fel a Dunai Repülőgépgyár Ebben az időszakban, 1942-ben épült ki egy vágány a taksonyi hídtól Szigetszentmiklós -gyártelepig.

A MÁV Budapest–Kelebia-vasútvonalának Taksony állomásától 7,8 km hosszú összekötővágánya a ráckevei vasútvonalig tette lehetővé a közlekedést. Az elsősorban teherforgalmi célokra használt összekötővágányt 1944. január 21-én helyezték üzembe. A repülőgépgyárhoz rövidesen megindult a személyszállítás is, a Józsefvárosi pályaudvartól Taksonyon át közlekedő személyvonatokon.
A taksonyi szárnyvonal 1976-ban szűnt meg.  A sínpárokat elföldelték. 1978-ban a Gubacsi híd átalakításával a Csepelre átvezető szárnyvonal megszűnt, így Tökölről sem lehetett közvetlenül Csepelre HÉV-vel menni. Ezen a vonalon látták el a Csepel Autógyár teherforgalmát ás a tököli szovjet bázis kerozin és egyéb szállításait is. Nagyon sokáig teher és postaforgalmat is ellátott.

Kezdetben gőzmozdony üzemben működött a vasútvonal, majd 1906 tájékán villamos vonalra váltottak. A 70-es években Ráckevére dízelmozdonyok jártak, majd 1976 után, amikor a villamosítás befejeződött, az NDK-ból hozott szerelvények jöttek, amelyek ma is elvégzik a feladatukat.

A HÉV vonala a dunaharaszti hídon egyvágányú. Csepel szigetre bejövet szép látvány nyújt kis Dunánkról. Tökölnek meg jó közlekedést minden nehézség ellenére.

hév1

Forrás:Képek: 2010-2014. Kisdunai Nagyhajók – hajo@kisdunainagyhajok.hu
A képek használatához, forrásmegjelölés kötelező!
Szöveg: Wikipédia

Összeállította: Pletser József

Facebook hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.