Úr és szolga

Jogos-e a félelmünk vagy csupán rendszerhiba?

Mindannyian tapasztalhattuk a választásokat megelőző időszakban, mennyien akarnak bennünket választókat szolgálni, és azt is, hogyan változik át a megválasztott szolga úrrá, gyorsan feledve mind azokat, akiknek szolgájául ajánlkozott. Vagyis a hatalom birtokában szeretnének urak lenni, anélkül, hogy választóikat szolgálniuk kellene. Azután úrként csak feltétlen engedelmességet, elismerést, megbecsülést várnak, akarnak, kényszerítenek. Véleményünk szerint azok nem urak, akik csak hatalmat akarnak, hazugságot hazugságra halmozva, azok nem urak, még ha nyakkendőt kötnek és úri szabónál dolgoztatva választékosan öltözködnek is. Azok csak diktátorok. A szolgálatot hazudni is lehet, sármos tekintettel. Lehet azt állítani és porhintéssel – a hazugság segéd és szemléltető eszközeivel elhitetni, hogy uralkodásuk szolgálat. Tapasztalható ez, de csak ideig, óráig tart.Amíg valakinek egyszerűen igaza van, inkább csendes, szerény és szófukar. Mihelyt hazudik, tüneményesen bőbeszédű lesz, szavakban kifogyhatatlan, és fondorlatokban gazdag ékesszólással igazolja önmagát. Egyszerre találékony lesz, és ihlete van. Az ilyen ember mindent megtesz, csak a lényegeset ne keljen tennie: SZOLGÁLNI. Ezért úr sem tud lenni, tehet akármit.

De miért is gondoljuk, hogy ez Tökölön sincs másként? Miért van az az érzésünk, hogy az önkormányzat nem a ” jó gazda gondosságával ” az elvárható gazdálkodói  felelősséggel kezeli, őrzi, gyarapítja a rábízott vagyonunkat? Azért, mert a 2016.12.08.-ai ülésen szavaznak 97 m Ft hitelfelvételről (folyószámla és munkabérhitel 196/2016. (XII.8) számú testületi határozat), majd a következő napirendi pontként megszavaznak 1,5 mFt támogatást két nem tököli székhelyű szervezet részére (197/2016. XII.8 számú képviselőtestületi határozat). Sajnos nem tudjuk továbbra sem, milyen kritériumoknak kell megfelelni ahhoz, hogy az önkormányzati költségvetésből bizonyos szervezetek pénzhez jussanak. Erre nem találtuk meg az osztáshoz elengedhetetlen helyi rendeletet. Mint az látható, az önkormányzat az adóbevételeiből és hiteleiből nyújt támogatást a képviselők szinte mindig egyhangú döntéseivel. Önök számára ez elfogadható? A hivatkozott testületi határozatok az önkormányzat honlapján megtekinthetők. Joggal merül fel bennünk a kérdés, pl. miért fizetjük évek óta a kommunális adót, ha az önkormányzat a kommunális adóforintjainkat láthatóan nem a jogszabályokban előírt célra fordítja. Kérdezzük, mire és miért nem közmű- és infrastruktúra fenntartási illetve fejlesztési célra (út, járda, vízelvezető árok stb.), település tisztasági, településszépítési, valamint környezetvédelmi feladatok ellátására használja fel a beszedett adóinkat?Mert ha arra használná fel, akkor nem volna évek óta visszatérő téma a járdák hiánya, a biztonságos gyalogátkelő helyek kialakításának elmaradása,  az illegális hulladéklerakó helyek felszámolása, a régi temetők rendbe tétele és a csapadékvíz elvezetési problémák megoldásának elmaradása. Úgy tűnik, hogy a közösség “szolgálata ” helyett számukra sokkal fontosabb a hatalom megtartása és a település irányítása a saját érdekeik szerint. Mert ha nem így volna, az önkormányzat nem tartaná fenn hosszú évek óta ezt a modellt, amit nehéz megérteni. Mellyel gyakorlatilag felszámolta a közjót szolgáló helyi intézményeket a saját túlélése érdekében. (Pl. a helyi ellátású orvosi ügyeletet, helyi közétkeztetést biztosító konyhát, öregek napközbeni ellátását szolgáló intézményét, a helyi víz- csatorna és hulladékszállítási közszolgáltatást úgy, hogy az üzemeltetési költségeket a felek 15 év elmúltával számolják el egymással).

Betartanák az Önkormányzati képviselőkre, külsős bizottsági tagokra vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat, teljesítenék a válaszadási kötelezettségüket és az alaptörvény előírását betartva nem tennék lehetővé önkormányzati rendeletükben a közvagyon tárgyát képező önkormányzati gépkocsik magáncélú használatát is. Ezzel szemben az önkormányzat fenntart gyakorlatilag hitelből egy versenyképtelen struktúrát, ami a közjó szempontjából eredménytelen, ill. káros, viszont a saját érdekek érvényesítésére és a hatalom megtartására alkalmas, a választók szolgálatára viszont nem.

Véleményünk alátámasztására bemutatjuk az utóbbi évek hitelfelvételeiről készült táblázatunkat. Szerényen kérdezzük, ez a hatalmas hitelfelvétel és kamatteher (folyószámla, munkabér és rulirozó hitel) a település fejlődését vagy a hatalom megtartását szolgálta -e?Ha a számokat végignézzük, látható a hét év alatt egymilliárd hetvenhétmillió Ft hitelt mozgatott az önkormányzat. Arra kérjük Önöket, ne szégyelljék megkérdezni polgármesterünket, választott képviselőiket, hogy tényleg ez a mintaszerű gazdálkodás? Mi ezt nyilvánosan megtesszük és várjuk egyenként is válaszukat!

2010.02.01 Munkabérhitel 25 mFT 1hónap 17,5 % kamat, szavazás egyhangú
2010.06. 24 Folyószámlahitel 50 mFt 1 év ? % kamat szavazás egyhangú
2011.06.02 Folyószámlahitel 65 mFT 1 év ? % kamat, szavazás egyhangú
2011.07.18 Okif hitel 270 mFT 15 év ? % Ecsedi B tartózkodott

126 363881 Ft adósságot a Magyar Állam átvállalt

2012.05.31 Folyószámlahitel 65 mFT 0,5 év ? % kamat, szavazás egyhangú
2013.08.08 Folyószámlahitel 50 mFt 1 hónap ? % kamat, szavazás egyhangú
2013.11.14 Folyószámlahitel 50 mFt 10 hónap ? % kamat, szavazás egyhangú
2013.12.19 Munkabérhitel 15 mFt 1év ? % kamat, szavazás egyhangú
2014 02.27 Hitelszerződés 160 mFt 2 év ? %kamat, szavazás egyhangú
Bölcsőde hitel 66mFt 10 év 3 havi bubor +1,7% szavazás egyhangú
2014.11.20 Folyószámlahitel 50 mFt 1 év ? % kamat, szavazás egyhangú
2014.11.20 Munkabérhitel 17 mFt 1 év ? % kamat, szavazás egyhangú
2015.10.30 Folyószámla és rulirozó hitel 97 mFt 1 év ? % kamat, szavazás egyhangú
2016.12.08 Folyószámla és rulirozó hitel 97 mFt
1 év
? % kamat, szavazás egyhangú
2017.re Folyószámla és rulirozó hitel
1 év
? % kamat, szavazás egyhangú
 1077 mFt
Egymilliárd hetvenhét millió forint hitel hét év alatt.

Forrás: Az Önkormányzat jegyzőkönyvei

Hogy ez a rengeteg hitel mennyi kamatveszteséget okozott, azt nem tudjuk, mert korábbi kérdéseinkre nem kaptunk választ. Erre az évre is megvan a 97 milliós hiteligény, amiből véleményünk szerint lehet foltozni a korábbi hitellyukakat és lehet osztogatni a rosszul értelmezett, tököli szellemiségre hivatkozva. A visszafizetett kamatokból sok út, járda és egyéb dolog lett volna építhető.

Forrás: Az Önkormányzat jegyzőkönyve

Nagyon kíváncsiak lennénk, hogy a tisztelt döntéshozók havi juttatásaikból is ilyen szívesen felajánlanának, ahogy a közösség pénzéből teszik?

Továbbra is figyelemmel kísérjük és tájékoztatjuk Tököl lakóit a nem kötelező feladatok ellátására fordított összegekről. Sajnos nem tudjuk a támogatás feltételeinek meghatározását megosztani Önökkel, mivel támogatási igénybevétel feltétel rendszerről véleményünk szerint nem alkotott helyi rendeletet az önkormányzat. Figyelemmel kísérjük, mikor következik be a hitelek teljes törlesztése, mert az csak egy vélemény, hogy a kiegyensúlyozott működés feltétele a hitel. A hitelfelvétel akkor segíthet, ha a fejlesztési célok gyorsabb elérését segíti, ha a pénzügyi teherbíró képesség ezt lehetővé teszi. A táblázatból kiderül, hogy a felvett hitelekből a fejlesztési hitel mindössze 31 %. A többi olyan felhasználású hitel, amely nem éppen a mintaszerű gazdálkodásra utal. A hitelfelvételek sorozata egyértelműen egy rossz gazdálkodás vagy egy sajátságos érdek következménye. De hogy egy testület döntéshozatala évek óta mitől „egyhangú”, az még mindig rejtély? Lehet válaszolni, akár a Facebookon is!

De mi is valójában közösség szolgálata?

Weöres Sándor:

Rongyszőnyeg (részlet)

Én is világot hódítani jöttem,
s magamat meg nem hódíthatom,

Csak ostromolhatom nehéz kövekkel,
vagy ámíthatom és becsaphatom.

Valaha én is úr akartam lenni;
ó bár jó szolga lehetnék!

De jaj, szolga csak egy van: az Isten,
s uraktól nyüzsög a végtelenség.

Elekes András teológus szerint:

” A szolgálat magaslata a kereszt, ismérve az áldozat vállalása. Az e világ fiainak visszásságára rámutathatok, csak az áldozatos szolgaságot ne dobjam el magamtól. ”

Forrás: Elekes András: Úr és szolga Csiki Hírlap

 Ha a fenti gondolatokat magunkévá tesszük, félnünk sem kell, és a rendszerhiba  javíthatóvá válik, észrevételeinkkel vagy legkésőbb a következő választáskor. Éljünk vele!

Tököl, 2017.03 20

 Közzé tette: A tököli Sziget Civil Kontroll és Érdekképviseleti Egyesület vezetősége

 

 

 

Facebook hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.